دیده بانی منابع انسانی در سطح ملی

چکیده

فهرست

مدیریت منابع انسانی یکی از تاثیرگذارترین و در عین حال، پرچالش ترین حوزه های فراروی مدیران و سازمان هاست. نقش بی بدیل سرمایه های انسانی در موفقیت یا شکست یک کسب و کار بر کسی پوشیده نیست. لذا، ضروری است این حوزه استراتژیک بطور مستمر، با بهره گیری از شاخص های معتبر، رصد و پایش گردد.
برآیند و نتیجه کلیه اقدامات و ویژگی های سازمان در حوزه های منابع انسانی، سبک مدیریت، فرهنگ سازمانی، شرایط محیط کار و … در متغییرهای کلیدی رضایت شغلی، اعتماد سازمانی، تعهد سازمانی، عدالت سازمانی و حمایت سازمانی متبلور می شود و اینها در کنار هم، بهره وری نیروی انسانی را شکل می بخشند. معمولا” سازمانهای پیشرو در راستای اهداف تعالی خود، اقدام به رصد و پایش این متغییرها می نمایند؛ امّا یکی از خلاءهای موجود، “عدم سنجش و پایش این متغییرها در سطح ملّی و در صنایع مختلف کشور” می باشد. همچنین، تاکنون مقدار مطلوب متغییرهای نامبرده، در سطح صنعت و سطح ملّی مورد سنجش قرار نگرفته است.
با توجه به اهمیت موضوع، در دیده بان کسب و کار، تصمیم بر آن شد تا با بهره گیری از روش علمی و ابزاری استاندارد، نگرش های منابع انسانی در سطح ملّی و سطح صنعت، در وضع موجود و مطلوب مورد بررسی قرار گیرد. این پیمایش در سالهای آتی نیز تکرار خواهد شد تا بر اساس نتایج حاصله بتوان، افت و خیز متغییرها در سالهای مختلف را رصد و پایش نمود. در ادامه، نتایج پیمایش سال ۱۴۰۰ تقدیم حضور می گردد.
بر اساس این گزارش، کسب و کارهای مختلف می توانند وضعیت فعلی خود را با میانگین صنعت و مقدار مطلوب در سطح ملّی مقایسه کرده و جهت پر کردن شکاف های احتمالی، برنامه ریزی نمایند.
یکی دیگر از کاربردهای مهم گزارش حاضر، سیاستگذاری و برنامه ریزی مناسب جهت “مدیریت سرمایه های انسانی در سطح ملّی” است که می تواند مورد توجه و استفاده دولتمردان قرار گیرد.

1 دیدگاه دربارهٔ «دیده بانی منابع انسانی در سطح ملی;

  1. باسلام واحترام
    بسیارعالی است به شرطی که سیستم مدیریتی حاکم برکشوراجازه رشدوتعالی به کسب وکارهای مفیدوکارآفرینان داده وجامعه ازوضع موجودکه گرفتاررانت وباندبازی به شیوه های گوناگون است،بدهد.
    قدردان زحمات شماهستیم

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید