ریسک ها و استراتژی کسب و کار در زمستان ۹۹

چکیده

فهرست

مطالعه بانک جهانی در زمینه تاثیرات کوتاه مدت کووید۱۹ بر اقتصاد، در ۵۱ کشور توسط بانک جهانی موارد زیر را نشان می دهد.

۱)شوک شدید و بزرگ به شرکت ها با اثر منفی بلندمدت بر فروش

۲)استفاده شرکت ها از مرخصی اجباری،  کاهش ساعات کاری، کاهش دستمزد به جای اخراج منابع انسانی

۳)محدودیت های مالی بیشتر در شرکت های کوچک

۴)تلاش برای بکارگیری راه حل‏ های دیجیتال (پلتفرم های دیجیتالی، راهکارها و نوآوری های دیجیتال)

۵)عدم اطمینان زیاد نسبت به آینده به ویژه برای  شرکت هایی که کاهش فروش داشته اند

اثرات پنج گانه ذکر شده به  دلیل قرنطینه و فاصله گذاری اجتماعی برای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا بوجود آمده است. البته کشورها میزان متفاوتی از سخت گیری ها را برای پیشگیری از بیماری داشته اند. پژوهش دانشگاه آکسفورد در زمینه میزان سختگیری دولت ها در مدیریت بیماری کرونا نشان می‌دهد امتیاز ایران در این شاخص تا پایان آبان ماه سال جاری، ۶۸,۰۶ از ۱۰۰ بوده است. رتبه ایران در این شاخص بالاتر از کشورهایی مانند ایتالیا، آلمان، ترکیه، چین و … است. این شاخص نشان می دهد که میزان  سختگیری دولت‌ها در اعمال پروتکل‌های بهداشتی و رعایت فاصله اجتماعی چگونه بوده است و دولت‌های مختلف تا چه میزان توانایی و توفیق در مدیریت پاندمی کرونا  داشته‌اند. این شاخص ۹ عامل زیر را مورد بررسی قرار می دهد.

تعطیلی مدارس، تعطیلی محل کار، لغو رویدادهای عمومی، محدودیت اجتماعات عمومی، تعطیلی سیستم حمل‌ونقل عمومی، الزامات مربوط به ماندن در خانه، کمپین‌های اطلاع‌رسانی، محدودیت در ترددهای داخلی و کنترل سفرهای بین‌المللی

همانطور که مشاهده می گرددبحرنا کرونا به دلیل سخت گیری ها، مشکلات و ریسک های متعدد برای کسب و کارها ایجاد کرده است. ریسک به مفهوم در معرض خطر قرار گرفتن است. موضوع ریسک در اقتصاد و کسب و کار اهمیت جدی دارد. ریسک ها را می­توان به ریسک­های تجاری و غیرتجاری تقسیم کرد. ریسک­های تجاری به بازار محصولات و خدمات بستگی دارد و می تواند با شناسایی فرصت های کارآفرینانه به نوآوری­های تکنولوژیکی، خدمات و محصولات جدید و ورود به بازارهای جدید کمک کند. ریسک­های غیرتجاری شامل تغییرات در محیط­های اقتصادی یا سیاسی، زیست محیطی و بهداشتی مانند کووید ۱۹ است. بحران کرونا به عنوان یک ریسک غیر تجاری بر افزایش ریسک های تجاری موثر بوده است و می تواند به فرصت های کسب و کاری جدید و یا تهدید بیشتر منجر گردد.

بر این اساس گزارش ریسک ها و استراتژی کسب و کار در زمستان ۹۹ در دیده بان کسب و کار با همکاری دکتر علی داوری و دکتر مهدی صانعی تهیه گردید. در این گزارش بعد از شناسایی ریسک ها از منابع مختلف۳۰ریسک اصلی معرفی شده است و درادامه ۲۵ استراتژی برای کسب  وکارها  معرفی شده اند. این گزارش را می توانید از لینک زیر دانلود کنید.

دیدگاهتان را بنویسید